Uniwersytety ludowe to koncepcja edukacyjna, której filarem jest pedagogika grundtvigiańska. Nazwa jej pochodzi od duńskiego myśliciela i pedagoga Nicolasa Frederika Grundtviga. Chociaż rozwijała się głównie w krajach skandynawskich, jej założenia przeniknęły poza ich granice. Idea uniwersytetów ludowych to podejście zakładające, że edukacja powinna być dobrem dostępnym dla każdego, niezależnie od wieku, wykształcenia czy pozycji społecznej. Jednym z podstawowych założeń jest myśl, że edukacja człowieka trwa przez całe życie, a nauka nie powinna ograniczać się tylko do lat dziecięcych i młodości. To dlatego uniwersytety ludowe otwarte są dla osób w różnym wieku, oferują kursy i zajęcia odpowiadające zainteresowaniom i potrzebom uczestników. Ważnym elementem zaczerpniętym z pedagogiki grundtvigiańskiej jest skupienie na jednostce i umożliwienie jej rozwoju, zabierania głosu i uczestnictwa w dyskusji. Promowane są także interdyscyplinarność i aktywne życie kulturalne. Holistyczne spojrzenie na świat i zachodzące w nim procesy, jest niezbędne, by pewnie i bezpiecznie poruszać się w sferach nie tylko międzyludzkich, ale też gospodarczych czy politycznych. Muzyka, literatura, sztuka, a także wszystkie formy ekspresji artystycznej to kolejna integralna część uniwersytetów ludowych. Dzięki byciu w jedności i zrozumieniu przeciwdziała się wykluczeniu społecznemu i buduje społeczność opartą na równości i szacunku. Pedagogika grundtvigiańska i uniwersytety ludowe mają na celu rozwijanie w uczestnikach umiejętności współpracy, krytycznego myślenia, a także poczucie, że są ważnym elementem najbliższej społeczności. Dzięki uniwersytetom ludowym dorośli mogą kontynuować naukę, ale także rozwijać i odkrywać swoje pasje i talenty w dowolnym momencie życia.
Uniwersytety ludowe powstały jako odpowiedź na potrzeby ludności wiejskiej i pracującej. W imię dostępności edukacji, powstały miejsca, które umożliwiały podjęcie edukacji i kształcenia.
W jaki sposób uniwersytety ludowe i podobne do nich placówki edukacyjne w Europie rozwijają swoją pracę Jest to główne pytanie projektu ERASMUS+ pt: "PROMOCITI". Teraz wreszcie opublikowaliśmy nasz pierwszy międzynarodowy raport na temat aktywnego obywatelstwa Przedstawiają one dziesięć Raport znajdziecie w linku poniżej: https://osul.pl/.../Folk%20High%20Schools%20and%20Active... Dziękujemy organizacjom, z którymi prowadzimy prace nad kolejnymi ciekawymi wyzwaniami. SPES Zukunftsakademie Färnebo folkhögskola Verband der Bildungszentren im ländlichen Raum ARGE Bildungshäuser Österreich FACEPA Federació d'Associacions Culturals i Educatives de Persones Adultes
w zakresie promocji aktywności obywatelskiej i stają się źródłem rozwoju demokracji?
i edukacji dorosłych. Możecie przeczytać wyniki 25 wywiadów z dyrektorami uniwersytetów ludowych
i podobnych instytucji edukacyjnych w pięciu krajach europejskich. skutecznych sposobów na wzmacnianie aktywnego obywatelstwa
w uniwersytetach ludowych.
Informujemy, że wczoraj (21.09.2022) odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze OSUL. Podczas zebrania odbyło się głosowanie, w którym:
W dniach 28-29 lipca 2022 w Koszałkowie odbędzie się I Festiwal Uniwersytetów Ludowych, którego organizatorami są Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych oraz Kaszubski Uniwersytet Ludowy. Jest to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce, gdzie uniwersytety ludowe z całej polski będą miały możliwość zaprezentowania swojej działalności w jednym miejscu. Nie zabraknie strefy chill -out'u, scen koncertowych i strefy gastronomicznej oraz zorganizowanych zabaw dla najmłodszych. ZAPRASZAMY