Koniec czerwca to wielkie święto uniwersytetów ludowych. W dniach 23-25 czerwca 2023 roku odbył się II Ogólnopolski Festiwal Uniwersytetów Ludowych. Tym razem ugościła nas Kraina Vesny - miejsce o niezwykłej sile i pięknie. Festiwal stał się okazją do wymiany myśli, aktywnego dialogu i przede wszystkim szerzenia misji pedagogiki grundtvigiańskiej. Festiwalowa scena była miejscem spotkań artystów i ludzi z pasją. Ogólnopolski Festiwal Uniwersytetów Ludowych w Krainie Vesny sprzyjał dzieleniu się wiedzą, ale także nawiązywaniu nowych przyjaźni i umacnianiu tych już wcześniej zawartych. Chciałoby się rzec, że to festiwal dobrej atmosfery i wspaniałej, kwiecistej społeczności. Celebrowanie miłości do wiedzy, sztuki i drugiego człowieka nie mogło mieć lepszej oprawy. W Festiwalu uczestniczyło kilkanaście uniwersytetów zrzeszonych w OSUL, ale także przedstawiciele uniwersytetów, które zainteresowane były tym, jak działamy, a także wymianą doświadczeń. To wspaniałe, że tak pięknie potrafimy się jednoczyć, bawić i od siebie uczyć. To wyjątkowe wydarzenie zaczyna wpisywać się w piękną tradycję uniwersytetów ludowych i stanowi manifestację wartości, jakimi są edukacja, twórczość i wspólnota. Takie spotkania inspirują do dalszego rozwoju, odkrywania piękna kultury ludowej i edukacji przez całe życie. Chociaż emocje powoli opadają, wspomnijmy ten czas i uśmiechnijmy się do wspomnień.
Uniwersytety Ludowe funkcjonujące na terenie naszego kraju, mają możliwość przystąpienia do Ogólnopolskiej Sieci Uniwersytetów Ludowych. Wiąże się z tym wiele korzyści, które przemawiają za tym, że naprawdę warto. Dzięki przystąpieniu do OSUL stawia się na współpracę i wymianę doświadczeń. Będąc w sieci, nawiązujemy współpracę między uniwersytetami, co otwiera możliwość wymiany wiedzy, doświadczeń, sprawdzonych, dobrych praktyk. Dzięki temu można korzystać z zasobów innych, co często przekłada się na nowe rozwiązania i podniesienie jakości oferowanych kursów i programów. Rozbudowanie oferty edukacyjnej, to kolejny mocny punkt przystąpienia do OSUL. Czerpiąc z doświadczeń innych, inspirując się ich działaniami, rozmawiając z ekspertami, łatwiej jest poszerzyć własną ofertę edukacyjną, dzięki czemu uczestnicy mają większy dostęp do różnorodnych możliwości edukacyjnych. Widoczność. Uniwersytety ludowe powstały dla ludzi, z myślą o ludziach. Dlatego ich widoczność na rynku jest bardzo ważnym elementem. Dzięki przystąpieniu do sieci, uniwersytet może zyskać większe uznanie w środowisku edukacyjnym, a co z tym związane: przyciągać większą liczbę studentów i zwiększać swoje możliwości rozwoju. Przystąpienie do Ogólnopolskiej Sieci Uniwersytetów Ludowych otwiera drzwi do nawiązywania partnerstw i uczestniczenia w projektach współpracy. Uniwersytet może brać udział w inicjatywach badawczych, projektach społecznych, programach wymiany studenckiej i innych formach współpracy z innymi uczelniami. To umożliwia rozwijanie wspólnych projektów, wymianę perspektyw i poszerzanie horyzontów uczelni. Warto wspierać się na drodze kształcenia innych, warto czerpać od siebie nawzajem i uczyć się od innych. Dzięki partnerstwu można korzystać z dostępnego wsparcia i zasobów, choćby w sferze opracowywania programów nauczania, doskonalenia kadry nauczycielskiej, promocji i marketingu. Sieć może także zapewnić wsparcie administracyjne i organizacyjne, które ułatwia pracę. Zapraszamy do kontaktowania się z nami - chętnie udzielimy odpowiedzi na nurtujące pytania i opowiemy więcej o korzyściach z wstąpienia w szeregi Ogólnopolskiej Sieci Uniwersytetów Ludowych.
Uniwersytety ludowe to koncepcja edukacyjna, której filarem jest pedagogika grundtvigiańska. Nazwa jej pochodzi od duńskiego myśliciela i pedagoga Nicolasa Frederika Grundtviga. Chociaż rozwijała się głównie w krajach skandynawskich, jej założenia przeniknęły poza ich granice. Idea uniwersytetów ludowych to podejście zakładające, że edukacja powinna być dobrem dostępnym dla każdego, niezależnie od wieku, wykształcenia czy pozycji społecznej. Jednym z podstawowych założeń jest myśl, że edukacja człowieka trwa przez całe życie, a nauka nie powinna ograniczać się tylko do lat dziecięcych i młodości. To dlatego uniwersytety ludowe otwarte są dla osób w różnym wieku, oferują kursy i zajęcia odpowiadające zainteresowaniom i potrzebom uczestników. Ważnym elementem zaczerpniętym z pedagogiki grundtvigiańskiej jest skupienie na jednostce i umożliwienie jej rozwoju, zabierania głosu i uczestnictwa w dyskusji. Promowane są także interdyscyplinarność i aktywne życie kulturalne. Holistyczne spojrzenie na świat i zachodzące w nim procesy, jest niezbędne, by pewnie i bezpiecznie poruszać się w sferach nie tylko międzyludzkich, ale też gospodarczych czy politycznych. Muzyka, literatura, sztuka, a także wszystkie formy ekspresji artystycznej to kolejna integralna część uniwersytetów ludowych. Dzięki byciu w jedności i zrozumieniu przeciwdziała się wykluczeniu społecznemu i buduje społeczność opartą na równości i szacunku. Pedagogika grundtvigiańska i uniwersytety ludowe mają na celu rozwijanie w uczestnikach umiejętności współpracy, krytycznego myślenia, a także poczucie, że są ważnym elementem najbliższej społeczności. Dzięki uniwersytetom ludowym dorośli mogą kontynuować naukę, ale także rozwijać i odkrywać swoje pasje i talenty w dowolnym momencie życia.
Uniwersytety ludowe powstały jako odpowiedź na potrzeby ludności wiejskiej i pracującej. W imię dostępności edukacji, powstały miejsca, które umożliwiały podjęcie edukacji i kształcenia.
W jaki sposób uniwersytety ludowe i podobne do nich placówki edukacyjne w Europie rozwijają swoją pracę Jest to główne pytanie projektu ERASMUS+ pt: "PROMOCITI". Teraz wreszcie opublikowaliśmy nasz pierwszy międzynarodowy raport na temat aktywnego obywatelstwa Przedstawiają one dziesięć Raport znajdziecie w linku poniżej: https://osul.pl/.../Folk%20High%20Schools%20and%20Active... Dziękujemy organizacjom, z którymi prowadzimy prace nad kolejnymi ciekawymi wyzwaniami. SPES Zukunftsakademie Färnebo folkhögskola Verband der Bildungszentren im ländlichen Raum ARGE Bildungshäuser Österreich FACEPA Federació d'Associacions Culturals i Educatives de Persones Adultes
w zakresie promocji aktywności obywatelskiej i stają się źródłem rozwoju demokracji?
i edukacji dorosłych. Możecie przeczytać wyniki 25 wywiadów z dyrektorami uniwersytetów ludowych
i podobnych instytucji edukacyjnych w pięciu krajach europejskich. skutecznych sposobów na wzmacnianie aktywnego obywatelstwa
w uniwersytetach ludowych.
Informujemy, że wczoraj (21.09.2022) odbyło się Walne Zebranie Sprawozdawczo - Wyborcze OSUL. Podczas zebrania odbyło się głosowanie, w którym: