Ta strona wykorzystuje pliki cookies (niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę
internetową na urządzeniu użytkownika) m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i
treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika). Pozostawiając w ustawieniach przeglądarki
włączoną obsługę plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie
plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Drugie międzynarodowe spotkanie projektowe w ramach projektu Erasmus+ „PROMOCITI” za nami.
Wraz z pięcioma instytucjami partnerskimi z czterech różnych krajów, Ogólnopolska Sieć Uniwersytetów Ludowych zainicjowała projekt PROMOCITI. Finansowane zadanie w ramach programu Erasmus+ dotyczy Aktywnego Obywatelstwa w internatowych uniwersytetach ludowych i centrach edukacji dorosłych i trwać będzie do marca 2024.
Podczas drugiego spotkania projektowego w Biskops Arnö Nordens Folkhögskola, Szwecja, omówiono i przeanalizowano dotychczasowe rezultaty projektu.
W ostatnich miesiącach, przeprowadzonych zostało 5 wywiadów z dyrektorami szkół zrzeszonych w OSUL i dotyczyły one zaangażowania ich organizacji w wolontariat i aktywizację obywatelską. Porównanie z partnerskim szkołami innych federacji wskazuje, że wyzwania jak i czynniki decydujące o sukcesie są wszędzie bardzo podobne. Silna sieć partnerów i uważne wsłuchiwanie się w potrzeby to ważne podstawy prowadzące do sukcesu w realizacji działań pro-obywatelskich. Główną przeszkodą jest brak stałego finansowania w większości szkół, zarówno w naszym kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Bardziej szczegółowa analiza na ten temat zostanie opublikowana jesienią 2022 roku.
Drugim komponentem PROMOCITI jest kurs dla trenerów, którego celem jest umożliwienie nauczycielom i urzędnikom oświatowym ustanowienia swoich instytucji orędownikami i promotorami Aktywności Obywatelskiej.
Zespół projektowy przygotował szkolenie i czeka na przetestowanie go z 15 osobami z Polski, Niemiec, Austrii, Szwecji i Hiszpanii.
Te 15 osób miało również możliwość odbycia pierwszego spotkania przez Zoom. Motywacja i duże zainteresowanie tematem aktywnego obywatelstwa przez uczestników zapowiadają świetny dalszy przebieg projektu.
Jeśli chodzi o zespół polski to składać się on będzie z następujących osób: Jakub Mincewicz z Uniwersytetu Ludowego w Radawnicy, Monika Wolańska z Uniwersytetu Ludowego Rzemiosła Artystycznego w Woli Sękowej oraz Mariusz Mówka z Kaszubskiego Uniwersytetu Ludowego.
Jako silni europejscy partnerzy współpracujemy z federacją edukacji dorosłych Federació d'Associacions Culturals i Educatives de Persones Adultes (FACEPA) z Barcelony (Hiszpania), internatowym uniwersytetem ludowych Färnebo Folkhögskola z Österfärnebo (Szwecja), SPES Zukunftsakademie w Schlierbach (Austria) oraz ze stowarzyszeniem uniwersytetów ludowych z Austrii (Arbeitsgemeinschaft Bildungshäuser Österreich) i Niemiec (Verband der Bildungszentren im ländlichen Raum).
Projekty Erasmus+ mają zawsze charakter międzynarodowy. Żywa wymiana doświadczeń, zdań i dobrych praktyk z partnerami projektu z zagranicy oznacza dla Ogólnopolskiej Sieci Uniwersytetów Ludowych, uczestniczących w projekcie edukatorów oraz dwustu innych zaangażowanych osób wielką szansę na nieszablonowe myślenie i poznanie innych koncepcji pracy uniwersytetów ludowych oraz aktywnego obywatelstwa.
Luty 2023
W jaki sposób uniwersytety ludowe i podobne do nich placówki edukacyjne w Europie rozwijają swoją pracę w zakresie promocji aktywności obywatelskiej i stają się źródłem rozwoju demokracji? Jest to główne pytanie projektu ERASMUS+ pt: "PROMOCITI".
Teraz wreszcie opublikowaliśmy nasz pierwszy raport na temat aktywnego obywatelstwa i edukacji dorosłych. Możecie przeczytać wyniki 25 wywiadów z dyrektorami uniwersytetów ludowych i podobnych instytucji edukacyjnych w pięciu krajach europejskich. Przedstawiają one dziesięć skutecznych podejść do wzmacniania aktywnego obywatelstwa w uniwersytetach ludowych.
Najedź na poniższy obrazek, kliknij prawym przyciskiem myszy i otwórz w nowej karcie.
Sfinansowano ze środków Programu Wspierania Rozwoju Uniwersytetów Ludowych na lata 2020-2030